Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Nu finns fler känslor på Facebook än bara "gilla"

Uppdaterat onsdag 24 februari 2016 kl 15.38
Publicerat onsdag 24 februari 2016 kl 15.10
Farligt eller bra? Nick och Mari snackar om de nya knapparna
(3:24 min)
Facebooks gilla-alternativ.
Alternativen: "Gilla", "älska", "haha", "wow", "ledsen" och "arg".

70 procent av svenskarna finns på Facebook. Från och med i dag, onsdag, kan de uttrycka fler känslor än bara "gilla".

Facebook inför i dag fler känslor än bara den klassiska "tummen upp". Nu kan du istället välja på alternativen "älska", "haha", "wow", "ledsen" och "arg".

Facebooks grundare Mark Zuckerberg har tidigare sagt att de inte bara ville lägga till en "ogilla"-knapp, eftersom de inte ville förvandla Facebook till ett forum där inlägg skulle kunna röstas upp och ner.

De nya alternativen nås genom att hålla muspekaren över "gilla"-knappen.

– Det kanske är gammaldags av mig, men jag tror att det finns stora risker med fler reaktioner än tumme upp, säger Robert Jacobsson som är utvecklingsredaktör för sociala medier på Sveriges Radio.

– Dels så tror jag att människor som vill vara hatiska på en artikel eller status på Facebook exempelvis kommer göra en arg gubbe kring viktiga frågor såsom mänskliga rättigheter eller minoritetsfrågor. Då är det svårare att som journalist bemöta det jämfört med kommentar under en artikel, där många exempelvis har kommenteringsregler som ska följas.

Robert Jacobsson tror också att det kan vara otydligt för både journalister och läsare att tolka vad en arg eller ledsen emoji betyder:

– Är det att en inte vill se mer av liknande artiklar? Är det ett uttryck för att artikeln berör? Är det sakfrågan som en inte håller med om? I längden finns det ju också eventuella problem om Facebook som företag baserar nya riktlinjer för sin algoritm på vilka reaktioner en artikel får.

Två alternativ, "yay" och "förvirrad", testades också i Irland och Spanien, men har skalats bort.

50 procent av svenskarna besöker sociala mediesajten varje dag, enligt rapporten Svenskarna och internet 2015.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".