Hannes Ekeroth och Anette Sandén i en slöjdsal.
1 av 3
Hannes Ekeroth och Anette Sandén slöjdar på Barkestorpskolan. Foto: Erika Norberg/Sveriges Radio
Träslöjd ritning och delar till spegel.
2 av 3
Iza Hellgrens spegel är under konstruktion. Foto: Erika Norberg/Sveriges Radio
Träslöjd elev på Barkestorpskolan Saleh Zayed Foto Erika Norberg
3 av 3
Saleh Zayed går i fjärde klass på Barkestorpskolan. Foto: Erika Norberg/Sveriges Radio

Slöjden i skolan – onödig eller viktig?

Lyssna på Erika Norbergs reportage
8:54 min

Den senaste tiden har skolslöjden blivit ämne för debatt i krönikor och på ledarsidor runt om i landet. I Kalmar län är det skillnad mellan skolorna hur mycket man satsar på slöjden. 

– Det är väldigt olika, på den här skolan har jag det jättebra. Här tycker ledningen att slöjden är ett viktigt ämne. Vi har till exempel fått till "lilla gruppen" som vi säger, berättar Anette Sandén, som undervisat i träslöjd på flera skolor i Kalmar kommun i 15 år.

I dag är hon på Barkestorpskolan i Smedby där elever som behöver extra stöd i andra ämnen kan utvecklas i dem genom slöjden, i det som skolan kallar för "lilla gruppen":

– Det är så mycket som ingår i slöjden som vi kan använda oss av för att peppa eleverna som tycker det är svårt och jobbigt på andra lektioner, säger Anette Sandén.

Debatten om slöjden i skolan blossade upp igen i början av året efter en krönika i Expressen där skribenten Ann-Charlotte Marteus tyckte den obligatoriska slöjden på högstadiet kan slopas.

Hon ifrågasätter bland annat nyttan med att skolelever lär sig tillverka ett dussin smörknivar till jul och tycker att det kan räcka med att eleverna får välja ett av flera olika praktiska ämnen till förmån för det som är mer teoretiskt.

– Vi har ju inte slöjd för att man ska lära sig göra en smörkniv eller en hylla. Utan det är ju konsekvenstänkande. Det handlar om att lära sig lösa problem, säger träslöjdsläraren Anette Sandén, som bland annat låter sina elever skriva ner sin egen planering i en skrivbok inför varje lektion.

Hon tror att de som ifrågasätter slöjden som skolämne aldrig har haft kontakt med eleverna när de är i skolan.

– Det är så lätt att tycka att svenska, engelska och matte är viktigare. Men man måste kunna möta eleverna på olika sätt.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".