Anna Liljander
Anna Liljander på ett hotell i Västervik tror att personalens bemötande är en stor del av gästens upplevelse. Foto: Leif Johansson/Sveriges Radio

Fler turister till Västervik med trevligare personal

"Personalens bemötande är 80 procent av upplevelsen"
1:35 min

Besöksnäringen i Västervik ska bli bättre på att möta turister. Bland annat ska de locka både nya och gamla gäster med mer individuellt bemötande.

Metoden för att nå målet är utbildning av dem som jobbar i besöksnäringen. På onsdagen träffades företagare för att få höra om hur man kan få gästerna att trivas.

Johan Davidsson utbildar andra inom det här området och han säger att det är tre saker som är extra viktiga.

– Se tidigt, lyhördhet och att vara påläst på sin region och sitt område. Där tror jag man har en väldigt bra mix för att få ett bra värdskap.

Johan Davidsson har arbetat med sådana här frågor främst i Åre där turistnäringen dominerar. Men nu är det Västerviks tur.

– Det handlar om att ta emot varje gäst på rätt sätt. Något som kan vara nog så svårt, säger Johan Davidsson och fortsätter:

– I turistnäringen är det många som har sitt fösta jobb. Man kanske inte är helt van och trygg i sin roll. Då är det ett ganska långt steg att vara den person som ska ta steget fram till gästen och säga "är det okej?", "har kocken gjort det han ska?", "smakar det okej?", eller vad det än må vara.

Anna Liljander driver Park Hotell i Västervik sedan några år. Hon menar att ett bra mottagande av gäster och att hitta rätt där är det effektivaste och bästa sättet att få nöjda kunder.

– Vi kan ha hur sköna sängar som helst, hur god frukost som helst. Men om inte personalen som möter gästen är trevlig så kvittar det. Jag tror det är 80 procent av upplevelsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".