Bli motionslöpare - utan att få värk!

5:15 min

Våren är en utmärkt tid att komma igång med löpningen. Det gäller dock att börja väldigt försiktigt menar den personlige tränaren Daniel Strandberg.

Det är vanligt att den som börjar löpträna snabbt drar på sig värk. Ont i foten, knät, höften eller ryggen har fått många att ge upp redan efter någon enstaka runda.

Löpning är människans sätt att förflytta sig och något som alla kan klara

Frågan är bara hur man får hållbarhet i sin löpning? Vad det handlar om är att gå ut väldigt försiktigt. Det gäller alla som haft ett längre uppehåll på sin löpning - även om man har varit riktigt vältränad en gång i tiden.

– Om du börjar din löpträning nu, så ska du ända fram till midsommar känna att du hade mer att ge. Du ska inte springa så snabbt och långt som du kan. Hellre oftare och lättare än hårt och sällan.

Knepet är att inte fokusera på hur långt eller hur fort du ska springa; det är hur ofta och hur längde du ska springa som är avgörande.

Daniel Strandbergs träningsprogram för löpning börjar med att du är ute en halvtimme och kör intervallet gång i fyra minuter, löpning i en minut.

Då menar jag jogga, inte springa. Det ska gå långsamt, men lite snabbare än promenadtempo. Alla kan jogga i en minut. Sen ökar man successivt varje vecka.  

Video: Här kan du ta del av Daniel Strandbergs träningsprogram som gör att du kommer igång med din löpning utan att få värk i knäna och höfterna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista