Nybro

"Det är ett nytt glasrike som växer fram"

1:05 min

Sommarens turismsatsningar verkar har fallit väl ut i Glasriket, där det i dag snarare handlar om upplevelser än om gamla tiders massproduktion av glas.

På Målerås glasbruk har man i år satsat på något man kallar "barnens glasbruk", en digital satsning med en film- och spelapp. Allt för att locka barnfamiljer.

– Vi insåg att vi var ett rätt "moget" besöksmål. Att föräldrarna var rädda att ta med sig barnen hit, säger Martin Robertsson som är marknadschef på Målerås glasbruk.

Det storskaliga glasbruket är ett minne blott i Glasriket, nu är det istället upplevelserna och konstglaset som bildar stommen för turismen, menar Martin Robertson. Han tycker att Glasriket på sätt och vis är ett mer spännande turistmål numera.

– Jag skulle vilja påstå att det är ett nytt glasrike som växer fram. Det Sverige har blivit känt för, att göra spännande, nytt, fantasifullt glas. Plus att det finns många som tänker på turisterna och öppnar upp det lite mer, att man vill visa det här fantastiska hantverket vi håller på med.

Hur ser Glasriket ut om fem–tio år?

– Jag tror att trenden som vi ser nu kommer att fortsätta. Vi kommer att se mycket konstglas och nya formgivare och hantverkare. Mångfalden finns redan i dag, men den kommer att fortsätta och förstärkas framöver, säger Martin Robertsson.