Telefon
Krister Arvidsson i Torsås satt en och en halv timme i telefonkö till 1177. Foto: Lisa Andreasson / Sveriges Radio
Kalmar län

Långa telefonköer till 1177

Krister Arvidsson, Torsås: Jag väntade i en och en halv timme
1:31 min

I en och en halv timme fick Krister Arvidsson i Torsås vänta i telefonkö när han ringde Vårdguiden 1177 i helgen. När han väl kom fram fick han rådet att åka in till akuten.

– Jag hade skurit mig ganska illa i handen och ville ha besked om hur jag skulle agera eftersom jag har nedsatt immunförsvar efter en njurtransplantation. Men det tog en och en halv timme.

Krister Arvidsson är en av flera personen som P4 Kalmar varit i kontakt med och som berättat om timslånga väntetider när de ringt 1177. Primärvårdsdirektören Lars Mattsson är medveten om problemen och säger att de jobbar på att lösa dem.

– Vi har haft en period då vi haft svårt att bemanna verksamheten, men det har nu vänt och sommaren är också den tid på året då det är hårdast tryck på verksamheten. Så det ska bli bättre nu.

Men han säger vidare att i enstaka fall så kan det även i fortsättningen bli så att en och annan får vänta som Krister Arvidsson gjorde i helgen, i en och en halv timme.

– Så här kan det bli ibland, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".