Böcker och häften om machokulturen
1 av 3
Foto: Johanna O Jönsson/Sveriges Radio.
Post-it-lappar
2 av 3
Foto: Johanna O Jönsson/Sveriges Radio.
Powerpointbild om machonormer.
3 av 3
Foto: Johanna O Jönsson/Sveriges Radio.
Kalmar län

De får lära sig att bryta machokulturen

"Vi har under hela våra liv lärt oss det här"
3:07 min

Hård jargong i killarnas omklädningsrum efter fotbollsträningen var ett av många ämnen som togs upp under utbildningen i maskulinitetsnormer, som ordnades av länsstyrelsen på tisdagen.

Vad är en norm och hur kan den påverka och begränsa våra liv? Vad är en maskulinitetsnorm och hur påverkar det killar – och tjejer?

Det var några av frågorna som utbildarna Denise Johnsson och Emilia Åkesson tog upp inför några av länets alla lärare, psykologer och ungdomsledare under tisdagen.

Machokulturen finns överallt

– Machokultur eller normen för maskulinitet är någonting som finns runt omkring oss i samhället på flera olika sätt. Det genomsyrar samhället och den här maktfördelningen som har att göra med maskulinitetsnormer, säger Emilia Åkesson som höll i utbildningen.

Under tisdagsförmiddagen fick besökarna se en film som berörde just hur jargongen i killarnas omklädningsrum efter fotbollsträningen kan se ut.

Det är hårda ord, en stark hierarki och det är hela tiden ett spel om vem som har makten.

Hämtat från verkligheten

Enligt Denise Johnsson så är innehållet och handlingen helt hämtat från verkligheten, från berättelser och djupintervjuer med killar.

– De situationerna som uppstår är ju baserade på intervjuer och samtal med referensgrupper som själva har berättat om liknande situationer. Så vi tror absolut att det är väldigt vanligt, säger hon.

För att kunna bryta ner normer är det viktigt att synliggöra dem, menar utbildarna. Det gäller att ställa frågor om varför man gör på vissa sätt, varför killar ska vara på ett sätt och tjejer på ett annat. Framförallt handlar det om vuxna som goda förebilder.

– Det viktigaste egentligen är kunskapen om normer och att man kan lära sig att se hur de verkar, bland annat i skolan, säger Denise Johnsson och fortsätter:

– Framför allt fundera på vilket exempel man själv sätter för ungdomar.

Ett inlärt beteende

– Skolpersonal behöver mandat och resurser när det kommer till de här frågorna. Det kan inte ligga på enskilda lärare, säger Emilia Åkesson.

Hon menar att man inte kan förvänta sig för mycket av en dags utbildning eftersom det handlar om strukturer och normer som vi är uppvuxna och uppfostrade i.

– Vi har ju under hela våra liv lärt oss de här normerna. Det är ju naivt att tro att vi genom en föreläsning kan bryta de här mönstren, säger Emilia Åkesson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".