Fartyg på grund
1 av 4
Fartyget gick på grund söder om Oskarshamn. Foto: Sjöräddningssällskapet
Lastfartyget gick på grund tidigt på lördagsmorgonen
2 av 4
Lastfartyget gick på grund tidigt på lördagsmorgonen Foto: Sjöräddningsällskapet, Figeholm
karta med en prick utanför Oskarshamn
3 av 4
Fartyget gick på grund söder om Oskarshamn.
Fartyg på grund
4 av 4
"Har kommit galet fel", säger Mattias Källman från Sjöräddningsällskapet i Figeholm Foto: Sjöräddningssällskapet
Oskarshamn

Lastfartyg på grund utanför Oskarshamn

Mattias Källman, Sjöräddningssällskapet: "Dom har kommit helt galet fel"
2:39 min

Ett lastfartyg har gått på grund i Kalmarsund strax utanför Oskarshamn. Risk för oljeutsläpp finns.

Fartyget, som är ryskt var på väg till Oskarshamn och kom norrifrån i Kalmarsund, men grundstötningen skedde sydost om Oskarshamn.

– De har gått ett antal distans söder om Oskarshamn och kommit galet fel, men orsaken till grundstötningen får kommande utredningar ge svar på, säger Mattias Källman från Sjöräddningsällskapet i Figeholm som larmades ut tidigt på lördagsmorgonen.

Fartyget är cirka 80 meter långt. Någon olja läcker inte. Det står stabilt på grund. Vattendjupet vid fören är kring metern.

– Vi har inte sett någon vatteninträngning i fartyget, så nästa riskmoment är när fartyget ska dras loss, säger kustbevakningens kommunikatör Mattias Lindholm.

Polisen grep två personer ur besättningen, misstänkta för grovt sjöfylleri. De handlar om fartygets 37-årige kapten och den 50-årige styrmannen. De anhölls av åklagare på eftermiddagen.

Polisen misstänker att styrmannen orsakade olyckan. Han är därför misstänkt även för grov vårdslöshet i sjötrafik.

Vid 10.30 kom ett pressmeddelande från Kustbevakningen:

‒ I fartygets tankar finns 44 000 liter diesel, som inte ska komma ut i havet. Vårt arbete nu går ut på att vidta åtgärder för att ägaren i ett senare skede ska kunna bärga fartyget på ett säkert sätt, säger Filip Lundgren, räddningsledare på Kustbevakningen.

Räddningsdykare har varit på platsen under dagen, för att inspektera havsbotten och haveristens skrov. Klockan 16.30 hade de ännu inte kunnat flytta fartyget.

Fokus ligger på att förebygga ett eventuellt oljeutsläpp. Enligt kustbevakningen har riskerna inte minskat.

‒ Ju längre fartyget står på grund desto sämre är det, säger Filip Lundgren, räddningsledare på Kustbevakningen, i ett pressmeddelande på eftermiddagen.

Enligt kustbevakningen nöter skrovet mot sten på tre ställen. Att det är grunt där fartyget ligger försvårar för Kustbevakningens miljöskyddsfartyg att komma nära.

‒ Vi lägger som ett förband runt fartyget för att avgränsa ett eventuellt utsläpp. Riskerna för utsläpp ökar när fartyget väl ska dras loss, säger Filip Lundgren, räddningsledare på Kustbevakningen.

Det är fortfarande oklart när fartyget kan bärgas.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".