Julius Sääf framför en get och en väderkvarn
Geten Abraham och verksamhetschefen Julis Sääf. Foto: Erika Norberg/Sveriges Radio
Borgholm

Intensiv säsong för nye chefen i Himmelsberga

Reportage: Nye chefen har planer för Ölands Museum Himmelsberga
9:29 min

Efter en turbulent tid med ekonomiska problem och byte av chefer och styrelseordförande har lugnet lagt sig på Ölands museum i Himmelsberga. Samtidigt har det varit en intensiv säsong.

Den dubbla radbyn blev friluftsmuseum 1959 och ägs och drivs av Ölands Hembygdsförbund. Sedan 2 januari 2017 är Julius Sääf anställd på heltid som verksamhetschef.

Sett till de stora evenemangen i år, som exempelvis midsommar och nationaldagen, har antalet besökare till museet ökat jämfört med 2016.

– Det har varit väldigt roligt, men väldigt mycket. Och jag är oerhört nöjd med hur vi har kunnat få till den här säsongen, säger Julius Sääf till P4 Kalmar.

En av de stora utmaningarna för honom är att lyckas utveckla Himmelsberga trots den ansträngda ekonomin, efter flera år med underskott i verksamheten.

2011 fanns till och med planer på att skära ner både på personal och konstutställningarna, något som väckte starka protester.

"Gör något annorlunda"

Men museets verksamhet omfattar nu ungefär fyra heltidstjänster, fördelat på fem anställda, och den stora konsthallen drivs fortfarande av den egna verksamheten.

– Där tycker jag vi spelar en viktig funktion och gör något som är lite annorlunda mot de andra aktörerna vi har inom konstscenen, säger Julius Sääf.

De andra utställningslokalerna hyrs däremot ut till enskilda konstnärer.

Trots att det är en ständig kamp om pengar och trots att museet saknar regionalt stöd har Julius Sääf höga ambitioner med verksamheten. Redan i år har en del nyheter presenterats. Bland annat har Borgholms kommun betalat för sommarjobbade ungdomar som har befolkat Himmelsberga iklädda historiska kläder och gjort miljöerna levande. Stormaktsspelet som ordnades i samarbete med Ölandsoperan var en annan.

På programmet finns också filosofiska kaféer, kulturarvsdagar, bondemarknad och nu väntar Skördefesten och som avslutning på året Julmarknaden.

Ska vara en mötesplats

Julius Sääf vill att Himmelsberga ska ses som en mötesplats där man kan förlägga både kurser, kulturevenemang och studieresor med skolklasser.

De största intäkterna till verksamheten kommer från entréavgiften, som höjdes 2013 till 80 kronor för vuxna. Det kostar 40 kronor för barn mellan 10 och 15 år. 2016 tog museet emot runt 19 000 besökare och fick in 800 000 kronor på entréavgifter.

Just nu är det bara Borgholms kommun som stöttar verksamheten från det offentliga, med 100 000 kronor i fast årligt stöd och där utöver en del projektbidrag. I övrigt går mycket tid åt att söka bidrag från Jordbruksverket och länsstyrelsen bland annat.

Under de månader som Julius Sääf har varit på Himmelsberga har man bland annat tagit in experter för att lägga nya halmtak och då har även Ölandsklubben och Gustav VI Adolfs fond stöttat ekonomiskt.

– Det är ett område där man verkligen skulle behöva utbilda fler, för de som håller på i dag kommer inte hålla på för evigt och de som kan det här inom hembygdsrörelsen de börjar bli gamla och vill inte upp och klättra på tak, konstaterar Julius Sääf.

Inför 2018 hoppas han också på ett ökat samarbete med hembygdsföreningarna på Öland och ett ökat stöd från politiken, både lokalt och så småningom även regionalt. I våras fick Himmelsberga nej när man sökte 150 000 kronor per år i fast stöd från kulturnämnden i Kalmar läns landsting, men beskedet var också att en dialog om framtiden ska fortsätta.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".