Tv-antenn och parabol. Foto: Janne Rindstig/Sveriges Radio
1 av 2
Frekvensomläggningen berör alla hushåll som tar emot tv via marknätet med en vanlig tv-antenn. Foto: Janne Rindstig/Sveriges Radio
Fjärrkontroll. Foto: Nick Näslund/Sveriges Radio
2 av 2
Foto: Nick Näslund/Sveriges Radio
Kalmar län

Kanalsökning behöver göras på tv:n efter frekvensomläggning

På tisdagen efter klockan 18 kan du som tar emot tv med egen antenn via det digitala marknätet behöva göra en ny kanalsökning för att komma åt alla kanaler.

Det är Teracom som under dagen gör en omfattande frekvensomläggning från sändare i södra Småland och på Öland.

Arbetet pågår mellan klockan 10.00 och 18.00 och orsakar då avbrott och störningar i sändningarna enligt Teracom.
Orter som berörs av arbetet är bland annat Emmaboda, Kalmar, Högsby, Nybro, Mönsterås, Mörbylånga, Torsås och Borgholm.

Frekvensomläggningen berör alla hushåll som tar emot tv via marknätet med en vanlig tv-antenn. Det gäller både de som enbart tittar på fri-tv-kanaler och de som har betal-tv-abonnemang via Boxer.

Om man däremot bor i ett flerfamiljshus och har kabel-tv, tittar via satellit eller iptv berörs inte det enskilda hushållet av det här arbetet.

Gör kanalsökning efter klockan 18

Frekvensomläggningen görs i marknätet för att frigöra det så kallade 700 MHz-bandet, och för att säkerställa att tittarna ska få samma utbud som idag.
Arbetet, som inleddes i mars 2016, innebär att frekvenser för tv-sändningarna i marknätet byts och därför behöver tittare som tar emot tv-sändningar via det digitala marknätet med egen antenn göra en kanalsökning efter klockan 18.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".