Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Kalmar län

Nytt avtal: Polisen tvingas åka tusentals mil extra för att serva bilarna – "vansinne"

Publicerat fredag 27 oktober 2017 kl 15.50
"Våra fordon kommer inte räcka till"
1:09 min
Anders Karlsson står lutad över en polisbil
Anders Karlsson, lokal polisområdeschef. Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio

Polisen har tecknat ett nytt avtal som innebär att polisbilarna i Kalmar- och Kronobergs län måste servas i Kalmar, Nybro Växjö eller Tingsryd.
– Man tror ju inte att det här är sant, säger Anders Karlsson, lokal polisområdeschef.

– De anställda tycker att det här är vansinne, säger Anders Karlsson, lokal polisområdeschef i Ljungby, Älmhult och Markaryd.

Polisen har gjort en central upphandling för service av landets Volvo-polisbilar.

Polisbilarna i Markaryd servas i dag på en verkstad som ligger knappt en kilometer från polisstationen. I framtiden kommer en civilanställd från Ljungby behöva köra ner till Markaryd och hämta polisbilen för att köra den till Växjö – elva mil från Markaryd. På resan mot Växjö passerar man två Volvoverkstäder. Den civilanställde får sedan vänta medan bilen servas i Växjö.

Jag kommer behöva ytterligare två heltidstjänster för att köra bilarna till service.

Det kommer, enligt polischefen Anders Karlsson, krävas ytterligare två heltidstjänster för att hantera detta. Varje polisbil är inne på service över 20 gånger varje år.

– Det innebär också att vi har civil personal som tvingas köra tusentals mil med polisbil utan befogenheter eller skyldigheter att ingripa, säger Anders Karlsson.

Sektionschefen för polisens fordonsservice, Anders Axén, förklarar varför man har varit tvungen att göra den här upphandlingen.

Polisens bilar ska repareras och underhållas enligt fabrikantens anvisningar och metoder. Det är bara auktoriserade verkstäder som har den förmågan, säger Anders Axén.

Hur ser du på konsekvenserna? De långa resorna till exempel?

– Om vi tittar på hela landet så har situationen blivit mycket bättre. I dag har vi avtal med 112 auktoriserade verkstäder. I 90 procent av de orter som finns har vi acceptabla avstånd, men i de övriga 10 procenten har vi problem och det är inte bra men det är konsekvensen av upphandlingen, säger Anders Axén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".