Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Kalmar

"Styrkan på doft borde egentligen inte ens vara så stark"

Publicerat måndag 20 november 2017 kl 13.01
Affärer pushar ut väldigt mycket dofter utan att tänka
(2:13 min)
Miralam Helmefalk
Miralam Helmefalks doktorsavhandling handlar om sinnemarknadsföring, alltså hur butiker avnänder sig av våra sinnen för att få oss att stanna längre i butiken. Foto: Emma Sandebäck, Sveriges Radio

Doktorn i företagsekonomi, Miralam Helmefalk, har undersökt hur butiksbesökare reagerar på dofter, ljus och ljud i affärer. Det är inte alltid reaktionerna är positiva.

Forskningen Miralam Helmefalk bedriver handlar om sinnesmarknadsföring, och det är det som hans doktprsavhandling handlar om. Alltså hur butiker använder våra sinnen för att ge konsumenter en större köpupplevelse.

Det handlar om hur butiker medvetet kombinerar ljus, ljud, synlig estetik och inte minst dofter. Just doftintrycken kan dock bli för starka menar Miralam Helmefalk:

– De tenderar att pusha ut väldigt mycket doft utan att tänka efter riktigt hur de gör det.

Det är kombinationen av våra sinnesintryck som fokus borde ligga på. Affärerna vill att vi som konsumenter ska vilja stanna kvar så länge som möjligt i butiken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".