Miralam Helmefalk
Miralam Helmefalks doktorsavhandling handlar om sinnemarknadsföring, alltså hur butiker avnänder sig av våra sinnen för att få oss att stanna längre i butiken. Foto: Emma Sandebäck, Sveriges Radio
Kalmar

"Styrkan på doft borde egentligen inte ens vara så stark"

Affärer pushar ut väldigt mycket dofter utan att tänka
2:13 min

Doktorn i företagsekonomi, Miralam Helmefalk, har undersökt hur butiksbesökare reagerar på dofter, ljus och ljud i affärer. Det är inte alltid reaktionerna är positiva.

Forskningen Miralam Helmefalk bedriver handlar om sinnesmarknadsföring, och det är det som hans doktprsavhandling handlar om. Alltså hur butiker använder våra sinnen för att ge konsumenter en större köpupplevelse.

Det handlar om hur butiker medvetet kombinerar ljus, ljud, synlig estetik och inte minst dofter. Just doftintrycken kan dock bli för starka menar Miralam Helmefalk:

– De tenderar att pusha ut väldigt mycket doft utan att tänka efter riktigt hur de gör det.

Det är kombinationen av våra sinnesintryck som fokus borde ligga på. Affärerna vill att vi som konsumenter ska vilja stanna kvar så länge som möjligt i butiken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".