My Hellsten och Signe
1 av 3
My Hellsten och fjällkon Signe. Foto: Erika Norberg/Sveriges Radio
Kor Joanna Sandell Kalmar Konstmuseum
2 av 3
"Du har två kor" är vinterns stora utställning på Kalmar Konstmuseum. Foto: Erika Norberg/Sveriges Radio
Sujatro Gosh Cow Mask Project
3 av 3
Sujatro Gosh visar Cow Mask projekt i Sverige för första gången. Foto: Erika Norberg/Sveriges Radio
Kalmar

Kossor intar Kalmar konstmuseum

Reportage: Politiska och personliga kossor på Kalmar Konstmuseum
5:05 min

"Du har två kor" heter vinterns stora utställning på Kalmar konstmuseum. Här visas kossor som egna individer, som objekt i livsmedelsindustrin och som helig symbol i den indiska kvinnokampen.

– Det visar hur stor frågan om kvinnors rättigheter är, inte bara i Indien utan i hela världen, säger Sujatro Ghosh, journalist, aktivist och konstnären bakom The Cow Mask Project. 

Sujatro Ghosh har blivit dödshotad i sitt hemland, men också hyllad för sitt inlägg i kampen för kvinnors rättigheter. Hans verk Cow Mask Project blev en viral succé via sociala medier i somras. I Kalmar är det första gången det visas på ett museum i Sverige.

Sujatro Ghosh har låtit indiska kvinnor bära komasker och därefter har han fotograferat dem. Genom projektet har han ställt frågor om kon, som är ett heligt djur enligt hinduismen, om den kan användas för att skydda kvinnorna? Och varför är kvinnorna inte lika mycket värda som kon?

– Vi söker fortfarande svar på frågan, men jag har verkligen fått många att fästa ögonen på den, konstaterar han.

"Du har två kor" öppnar på Kalmar konstmuseum i morgon lördag. Här visas vad konsten kan betyda för landsbygden, hur konst kan skapas av landsbygd och vad konst från landsbygd kan lära oss.

 Joanna Sandell, som är chef för Kalmar konstmuseum, ser flera likheter mellan lantbruket och konstmuseet.

– Är du ny på ett jordbruk vet du kanske inte riktigt hur du ska röra dig, medan de som jobbar där är ganska självklara. På ett museum är rummen ofta stora, de ska ha rum för stora skulpturer precis som en bondgård ska ha plats för stora djur, säger Joanna Sandell.

I utställningen visas verk från olika delar av världen, och för de flesta är den gemensamma nämnaren kon. Här visas kon som subjekt, som i My Hellstens personliga fotografier av fjällkor. Här visas kon som objekt, som i dokumentationen från Toastfabriken, en levande installation av konstnärsgruppen JJBL i centrala Amsterdam.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".