Arkivfoto: Magnus Hallgren (Pressens Bild)

Reklam vapen i kampen om eleverna

Många gymnasieskolor satsar allt mer pengar på marknadsföring. För sedan konkurrensen ökade mellan skolorna så har det blivit allt viktigare att synas för att locka eleverna till sig.

Oftast handlar det om att ta fram tryckt informationsmaterial, men också om radio-, tv- och bioreklam.

Skolorna tar ofta privata reklambyråer till sin hjälp i arbetet.

Till exempel så har Hultsfreds Gymnasium fått sammanlagt en miljon kronor de två senaste åren av kommunen till marknadsföring.

Rektor Jan Es Johansson i Mönsterås som satsar 125 000 kronor i år på reklam tycker det är bra för skolan med konkurrens, men han varnar samtidigt för riskerna att skolan tappar sitt fokus på det den är till för - nämligen utbildning.

Åkrahällskolan i Nybro gjorde för två år sen en marknadsföringssatsning och fick då 400 000 bland annat till annonsering - sedan har de fått ytterligare 200 000 kronor av kommunen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".