En branschfinansierad byrå för klagomål hos IT- och teleoperatörerna ska hjälpa kunder som inte får stöd av det vanliga konsumentskyddet. Foto: Scanpix

Ny rådgivningsbyrå för telefoniproblem

Branschen går ihop - skapar en ”opartisk byrå”

Kritiken mot tele- och IT-operatörerna har vuxit sig så stark att en ny rådgivningsbyrå nu startar dit missnöjda kunder kan vända sig för att få hjälp. Konsumenternas Tele- och Internetbyrå ska fylla upp en lucka i konsumentskyddet som finns idag enligt Mattias Grafström som blir chef.

Varken Post- och telestyrelsen eller Konsumentverket har idag mandat att gå in och hjälpa till i enskilda fall vilket den nya byrån kan göra. Verksamheten finansieras av tele- och IT-operatörerna som finns ute på marknaden.
- Men det ska inte påverka råden som ska bli opartiska även om vi inte är oberoende, säger Mattias Grafström till Sveriges Radio Kalmar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".