Allt fler har svårt att välja parti

Svenskarna väntar allt längre med att bestämma vilket parti man ska rösta på i valet. Tendensen har visat sig ändå sedan 1960-talet, då man började mäta det här. Något som kan vara avgörande i slutskedet av valrörelsen är partiernas valaffischer. Det säger Per Lindström som är lektor i psykologi vid instutitionen för samhälls och beteendevetenskap på Mälardalens Högskola - och har dokorerat på effekten av politiska budskap
Ett exempel i år är texten: "Tillsammans kan vi göra Sverige bättre". Bilden: Göran Persson med stadig blick in i kameran. Inte så konkret om man jämför med en valaffisch som partiet hade på 1970-talet då texten löd "Tandvårdsförsäkring åt alla" och med bild av en man som ler. Att valreklamen generellt sätt är mer diffus idag än förr kan ha att göra med partiernas likriktning, tror Per Lindström.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista