SJ kan förlora rätt att sköta tågtrafik

SJ kan komma att förlora rätten att sköta tågtrafiken i hela Mälardalen. Totalt 47 politiker från kommunerna och landstingen i Sörmland och de fyra andra länen i Mälardalen riktar allvarlig kritik mot hur SJ idag sköter tågtrafiken. Ett alternativ som utreds är att länen själva tar över trafiken tillsammans och skapar ett gemensamt taxesystem för kollektivtrafiken i hela Mälardalen.

- Jag är i likhet med ett antal pendlare inte nöjd med hur trafiken sköts eller fungerar idag, säger folkpartisten Bengt-Åke Nilsson, som är kommunalråd i Västerås och ordförande för Lokaltrafiken i Västmanland

Så här säger en resenärer på Västerås centralstation.

- Det är mycket förseningar. Ofta nu, nästan varje dag. Jag åker mellan Köping och Västerås.

Det nuvarande avtalet som ger SJ rätt att sköta trafiken i Mälardalen löper ut år 2011 och ska omförhandlas om något år, men länen i Mälardalsrådet börjar alltså redan nu fundera i egna banor. Ett annat problem är SJ:s priser, säger Bengt-Åke Nilsson, nästan 3000 kronor i månaden för en västmanlänning att ha månadskort till Stockholm.

- SJ klarar formellt att leverera antal avgångar, men inte alltid att hålla tiderna alltså. Det andra är att det skulle gå mycket fortfarande. Vi borde nu ha varit nere under 50 minuter, men nu är restiden en timme - en utveckling i helt fel riktning, säger Bengt-Åke Nilsson.

Mälardalslänen har nu börjat arbeta fram organisationen för en gemensam ägare av länsöverskridande trafik, men varför skulle en sådan klara uppdraget bättre än SJ?

- Om vi skulle få ansvaret att möta dessa missnöjda resenärer varje dag skulle vi för skams skull inte kunna leverera en så dålig produkt, säger Bengt-Åke Nilsson.

Berit Nygren
berit.nygren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista