Tio procents nytta av Citybanan

Det är invånare i Stockholms län som kommer att tjäna allra mest på Citybanan, alltså den tågtunnel under centrala Stockholm, som ska få tågtrafiken att gå lättare i hela Mälardalen. Det visar det underlag som staten låtit ta fram, för att kunna förhandla med kommuner och landsting om slutnotan för Citytunneln.

– Jämfört med idag som är det väldigt många som tjänar, säger trafikforskaren Jonas Eliasson, konsultföretaget WSP. Det är en sådan investering där hela landet tjänar mycket på det; alla som åker tåg någon gång tjänar på det här, men det är klart att den region som tjänar mest det är ju den region där flest tåg går, nämligen Stockholms.

Kommuner och landsting i Mälardalsregionen liksom i Östergötlands län har sagt ja till att vara med och finansiera två av de ungefär 16 miljarder kronor som Citybanan beräknas kosta. En avsiktsförklaring ligger klar för underskrift och därefter drar det ihop sig till förhandlingar om hur de två miljarderna ska fördelas. Då kommer vinsten i restid att väga tungt. Av den vinsten tillfaller enligt beräkningarna drygt 60 procent de som bor i Stockholms län och sedan tio procent vardera de som bor i Sörmlands, Västmanlands och Uppsala län. Örebro länsbor tjänar tre procent av restidsvinsten och Östergötlands läns knappt en procent.

– Men mycket av nyttorna hamnar också i Göteborg, Malmö och Sundsvall och alla andra orter som är beroende av tåg, säger Jonas Eliasson.

Vad betalar Stockholm för sig alltså?

– Stockholm går in med ungefär fyra miljarder, om man lägger ihop stadens och länets bidrag. Det är alltså fyra miljarder av den beräknade totalkostnaden. Sedan har staten lovat att finansiera en stor del av detta, men kvar blir då ett par-tre miljarder som man behöver finansiera på annat sätt.

Berit Nygren
berit.nygren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista