Mikael Odenberg

Försvarsministern kritisk till Citybanan

Försvarsminister Mikael Odenberg är kritisk till tunneln under Stockholm, den så kallade Citybanan, som ska utöka pendeltågstrafiken till bland annat Sörmland.

Regeringen har ännu inte tagit ställning till frågan. Men försvarsminister Mikael Odenberg gör klart redan nu att han hellre ser ett tredjespår, som lösningen på trängseln vid Stockholms central, än en tunnel.

– Jag tycker att det är väldigt mycket som talar för att man borde i första hand satsa på en ytspårslösning. Om man diskuterar ett jättelikt tunnelbygge till enorma kostnader, med enorm teknisk komplikationsgrad, som egentligen bara handlar om pendeltågstrafik, så tycker jag att det finns mycket som talar för en ytspårslösning.

Enligt beräkningar kommer Citybanan ge plats för 48 tåg i timmen och det är dubbelt så många som idag. Tåg kommer att gå var femte minut. Kostnaden för banan är ännu inte helt säkerställd, men beräknas bli omkring 16 miljarder.

Iha Frykman är oppositionsråd för moderaterna i Eskilstuna och hon håller inte med Odenberg om att citybanan är en dålig investering, utan tycker att man ska bygga Citybanan, även om den kommer att bli kostsam.

– Det är klart att det blir dyrt, det säger sig ju självt, men man måste se det i ett längre perspektiv, vad det också tillför regionen. Det blir betydligt mindre antal tåg som tar sig in med ett tredje spår, än med Citybanan.

Reporter Nina Mittjas
nina.mittjas@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista