Kommunalråd försvarar marknadsföring

Många kommuner runt om i landet satsar pengar på reklam, för att få folk att flytta till just den egna kommunen. Nu visar ny forskning att det inte flyttar fler till de kommuner som marknadsför sig, jämfört med de kommuner som inte gör det. Katrineholm är en av de kommuner i Sörmland som gör reklam för att få nya invånare.

– Om det är någon som tittar på det och säger: ”Oh, jag ska flytta till Katrineholm, det vet jag inte, men man kan säga att marknadsföringen är en del av det kommunen gör för att folk ska flytta hit. Det stora vi har är att marknadsföra bra ställen att bo, attraktiva tomter, vi måste ha företag som har attraktiva tjänster, men marknadsföringen är intern för medborgarna i kommunen så att vi kan prata väl med andra för att man ska komma hit, säger kommunalrådet i Katrineholm, Göran Dahlström (s).

Katrinehom satsar från i år och tre år framåt på en kampanj tillsamans med Flen, Vingåker och Gnesta, bland annat med affischer i Stockholms tunnelbana. 300 000 kronor om året kostar det varje kommun.

Ungefär hälften av Sveriges kommuner gör liknande kampanjer. Forskaren Tomas Niedomysl, som är bostadsforskare vid Uppsala universitet, har kommit fram till att kampanjerna inte har någon effekt, när det gäller hur många som faktiskt flyttar till kommunen. Det är till exempel jobb och möjlighet till bra boende som styr.

Birgit Larsson har bott länge i Katrineholm och även hon tror att det handlar mycket om just om jobben.

– Det beror på jobben. Det måste finnas jobb för de som är arbetsföra. Det är väl dem de vill ha hit.

Ingela Martinsgård
ingela.martinsgard@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".