"Dödsolyckor i trafiken kan undvikas"

Det ser ljusare ut för trafiksäkerheten i Sörmland jämfört med hur det ser ut i landet generellt. Det hävdar trafiksäkerhetsorganisationen NTF som analyserat dödsolyckorna årets första sju månader. Många av olyckorna i länet skulle kunna undvikas med särskilda insatser. NTF hävdar bland annat att hastighetsgränsen i länet inte är anpassad till vägarnas förutsättningar.

Lars Nordquist tror att trafiksäkerhetsarbetet i Sörmland kanske börjar ge resultat. Han nämner NTF:s olika kampanjer i bland annat skolorna, Vägverkets åtgärder och polisens hastighets- och nykterhetskontroller.

- Vi har ett effektivt trafksäkerhetsarbete. Till slut kanske det börjar slå igenom. 

I Sörmland är målet i år att inte fler än 12 personer ska dö i trafiken, men den gränsen har inte passerats. I juli hade hittills i år fyra personer dött i trafikolyckor i Sörmland av lite drygt 250 totalt i landet.

NTF hävdar att Riksdagens mål sprack förra veckan. Målet är 270 dödsolyckor, men förra veckan hade 275 personer dött.

En gemensam nämnare för en majoritet av dödsolyckorna i länet och i landet som helhet är att hastighetsgränsen inte varit anpassad till vägens eller gatans förutsättningar, enligt NTF. Därmed ökar risken för att någon ska dö vid en olycka.

Lars Nordquist nämner en av dödsolyckorna utanför Eskilstuna i januari där en person körde av vägen i 90 km/h och in i en träd. Där borde inga träd finnas eller så ska hastighetsgränsen vara lägre. Det finns många sådana exempel i Sörmland, menar NTF.

- Hastighetsgränserna är satta, enligt beslut som togs 1977, tror jag. Det innebär att hastigheterna på många vägar är för högt satta.

Fredrik Blomberg
fredrik.blomberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".