Dyrare buss i Gnesta?

Det kan bli dyrare bussbiljetter och inställda bussturer i Gnesta om inte projektet Gnesta Närtrafik kan betala mer till Länstrafiken. Det säger Alf Egnerfors, ordförande i Länstrafiken Sörmland.
Tanken med projektet Gnesta närtrafik var att minska bilåkandet i kommunen och få fler att åka kollektivt, men man räknade rejält fel på kostnaderna för projektet. Det nuvarande kommunalrådet i Gnesta, moderaten Åke Nilsson säger att man från början räknade med en kostnad på cirka 800 000 kronor, men den verkliga kostnaden hamnade på över 5 miljoner kronor i stället. -Teorimodellen var mycket enklare än praktiken, säger Åke Nilsson. Gnesta närtrafik är ett samordningsprojekt mellan olika typer av subventionerad trafik, som till exempel färdtjänst och skolskjuts. Nu har länstrafikens vd och ordförande fått i uppdrag att reda ut framtiden för kollektivtrafiken i Gensta.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".