Eskilstuna

"Det krävs mer resurser i skolan"

Skolan har inte resurser för att ta hand om barn med behov av särskilt stöd, som exempelvis adhd. Det säger Attention, en intresseorganisation som arbetar för att barn, ungdomar och vuxna som finns bakom diagnoserna ska få det stöd som de behöver. Lärarförbundet är också kritiskt till de få resurser som finns.

– Jag tycker inte skolorna har de resurser som krävs, exempelvis kuratorer, som hjälper till med den sociala situationen, säger Margarethe Henrysson, ordförande i Lärarförbundet i Eskilstuna.

I läroplanen står det att ”Undervisningen skall anpassas till varje elevs förutsättningar och behov”. Det är något som alla skolor i Eskilstuna utgår ifrån.  

Kännedomen om barn som har speciella behov, som exempelvis adhd, har ökat i skolorna, vilket också lett till att resurserna har blivit bättre än för fem år sen, menar Anikka Hollstein är ordförande i Attention i Nyköping, en organisation som arbetar för att barn, ungdomar och vuxna som finns bakom diagnoserna ska få det stöd som de behöver.

Men liksom Lärarförbundet anser organisationen Attention att skolorna inte alltid håller måttet och att säga att skolan har dom resurser som behövs för till barn som har särskilda behov kan Anikka Hollstein inte säga.

– Det är fortfarande så att det behovs mer hjälp till dessa barn.

På Årbyskolan i Eskilstuna jobbar skolan för att prioritera barn med särskilda behov, med små klasser och speciallärare. Men ändå var det bättre förr med  fler lärare som extraresurser, vilket har lett till dubbelt arbete för dom som är kvar.

– Vi trollar och får det att fungera med de resurser vi har. Det är tuffare för oss vuxna. Vi behöver vara fler, säger Karin Rundgren, speciallärare på Årbyskolan.

Caroline Karlsson
caroline.karlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".