sörmland

Kritik mot skriftliga omdömen i ettan

Föreningen Attention i Sörmland riktar kritik mot regeringens beslut att införa skriftliga omdömen från årskurs ett.

Enligt regeringen ska skolorna få utforma omdömena precis hur de vill, med siffror, bokstäver eller exempelvis godkänt - underkänt.

Utbildningsminister Jan Björklund (fp) säger att föräldrarna har rätt till tydlig information om hur det går för deras barn i skolan, men föreningen Attention i Sörmlands ordförande Annika Hollstein är inte lika övertygad om att betyg i så låg ålder är så bra.

– Jag tycker att det är alldeles för tidigt, om det senare skulle visa sig att barnet till exempel har ett neuropsykiatriska funktionshinder så har det fått en stämpel på sig alldeles för tidigt, säger Annika Hollstein.

Utan information om barnet är det svårt att veta vad som bör göras för att barnet ska gå ut grundskolan med godkända betyg menar Björklund men Annika Holstein menar att det i just de lägsta trevande skolåren kan betyda extra problem för barn med särskilda behov att få omdömet icke godkänt tillexempel.

Även ur lärarnas perspektiv finns det kritik. Margarethe Henryson, ordförande för Lärarförbundet i Eskilstuna säger att det redan finns ett bra utvecklat system med individuella omdömen och att det är alldeles för tidigt med betygsliknande omdömen för så små elever.

Redan nästa termin är skriftliga omdömen från första klass verklighet. Förutom skrifliga omdömen i årskurs ett så blir det också nationella prov från årskurs tre.
I dagens skola är det betyg från åttan och nationella prov från femman.

Åsa Stöckel
asa.stockel@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".