SÖRMLAND

Miljoner ska marknadsföra potatis

Tio miljoner ska satsas på att få oss att äta mer potatis. Ett nytt treårigt marknadsföringsprojekt, som bland annat branschorganisationen Svenskpotatis står bakom, ska öka kunskapen om knölen.

– Vi vill få ut mer information till skolor och kanske visa hur man odlar potatis, säger Kari Pettersson som är med i styrelsen för Svensk Potatis och även potatisambassadör för Sörmland.

Det är för att höja status på potatisens som nästan 10 miljoner kronor satsas på det nya marknadsföringsprojektet. Det är LRF som sökt pengar från EU, som nu står för hälften av pengarna. Resten står staten och branschorganisationen Svensk potatis för.

Med TV-reklam och nya förpackningar ska nu potatisen exponeras på ett bättre sätt. Dessutom ska kampanjer i skolorna med information och utflykter i potatisens spår få fler att återupptäcka knölen.

Klara Johansson
klara.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista