sörmland

Miljökonsekvenser av Ostlänken

Bygget av höghastighetsbanan Ostlänken kommer att få stora konsekvenser för miljön oavsett vilken sträcka man väljer att bygga. Det visar nu en första sammanställning av miljökonsekvensbeskrivningen som Banverket presenterar.

Större jordbruksbygder, orörda skogsområden och mosaiklandskap som människor har bott och verkat i länge det är det som höghastighetsbanan Ostlänken skulle skära rakt igenom om den byggs.

När Banverket nu presenterar en sammanställning av sin omfattande miljökonsekvensbeskrivning så har man jämfört två olika sträckningar av banan.

En röd korridor som mesta delen följer E4:ans sträckning genom landskapet och en grön korridor som mer går genom orörda skogsområden.

Man har tittat på vilken påverkan sträckningarna skulle ha på landskapsbilden, kulturmiljön, naturmiljön och det rörliga friluftslivet.

Kortfattat kan man säga att den gröna sträckan skulle vara bättre för landskapsbilden och kulturmiljön eftersom den går i områden som är mer obyggda och inte skulle märkas på samma sätt för ögat där.

Men när det kommer till naturmiljön så skulle den gröna sträckan ge större effekter just på grund av att den skulle påverka så mycket orörda skogsområden.

Banverket tar även upp den barriäreffekt som banan skulle få för bland annat växt och djurlivet, som skulle förlora utbyte mellan olika populationer.

Det slutgiltiga beslutet om var snabbjärnvägen skall byggas kommer tas av regeringen.

Malin Marcko
malin.marcko@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".