ESKILSTUNA

Könsrollerna förstärks på förskolegårdar

Förskolegårdar med tillrättalagd lekmiljö kan bidra till att könsrollerna förstärks. Den mest jämställda leken kommer fram när barnen får leka fritt i skogen och erbjuds olika möjligheter att utforska lekmiljön. Det visar en forskningsstudie som Eva Ärlemalm-Hagsér vid Mälardalens högskola har gjort.

Att pojkar och flickor leker på olika sätt kommer knappast som en överraskning. Men hur de leker och vilken påverkan lekmiljön har på könsrollerna, det har nästan inte alls utforskats tidigare, enligt högskolan.

Tyvärr får många barn mindre tid i skogen eftersom barngrupperna blir större och personalen färre, enligt forkaren, som tycker att skogen ger helt andra möjligheter i leken.

– Enligt läroplanen ska förskolan motverka stereotypa könsroller och könsmönster. Det är därför det blir intressant att studera på vilket sätt och om stereotypa roller och mönster visar sig bland barnen i skogsleken och på förskolegården, säger Eva Ärlemalm-Hagsér. 

Hur förskolegården ser ut och vilken utrustning som finns där ger tydliga signaler till barnen om vilken lek som är tillåten och möjlig. Miljön speglar den pedagogisk filosofi och hur man på förskolan tänker sig att leken ska se ut.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".