Inlärningsproblem kan leda till kriminalitet

En studie av elever på Lövsta behandlingshem i Vagnhärad visar att 65 av 68 elever helt saknar förutsättningar för att klara av den skolundervisning som finns i den svenska skolan. Och därmed är de i riskzonen för kriminalitet. Det menar Per Anders Rydelius, professor i barn- och ungdomspsykiatri vid Karolinska institutet i Stockholm.
- Att bara umgås med kamrater i samma situation, det grupptrycket bygger på beteenden som småstölder, utslagning och missbruk, säger Rydelius. - Sen hamnar de här barnen, genom att de straffar ut sig, i större och större svårigheter. Lövsta behandlingshem tar emot ungdomar i åldern 12-16 år som dömts till vård eller som placerats där i enlighet med Lagen om vård av unga, LVU. Många av de som är där har begått någon form av brott. Enligt Per Anders Rydelius så visar studien på en koppling mellan inlärningsproblem som man inte får hjälp med i skolan och risken för ökad kriminalitet. Genom olika tester av totalt 68 nyintagna flickor och pojkar visade sig att bara tre av dem hade förutsättningar att klara av en normal skolgång. Hela 65 stycken bedömdes ha så stora problem att specialinsatser krävs. Något de inte fått.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".