länet

Bedrägeriförsök mot bankkunder

Kunder i bland annat Swedbank och Sparbankerna har den senaste tiden blivit utsatta för bedrägeriförsök. En bedragare har ringt upp och bett att få koden till internetbanken. 

– Om man får ett sånt samtal ska man lägga på luren direkt, säger Hans Kindahl som är marknadschef på Eskilstuna Rekarne Sparbank, som delvis ägs av Swedbank.

Banken ringer aldrig upp någon och begär ut såna uppgifter, menar Kindahl.

Även i Sörmland har personer blivit uppringda precis som i övriga landet och under telefonsamtalen presenterar sig bedragaren som säkerhetsansvarig eller IT-ansvarig på Swedbank.

Bedragarens syfte med samtalen är att hitta kunder i banken som har internetbanken och därefter förmå dessa att uppge koder från säkerhetsdosan.

Bedragaren uppger att han behöver koderna för att stoppa ett pågående bedrägeri.

Men hur lättlurade är då folk?

– Jag skulle akta mig för att lämna ut några uppgifter via mail eller telefon, säger en Eskilstunabo vi träffar på gatan.

Fredrik Lorenzoni
fredrik.lorenzoni@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".