Planerad Ostlänk får viltstängsel

Det är fortfarande oklart hur stor del av den planerade höghastighetsjärnvägen Ostlänken som kommer att omgärdas av viltstängsel. En anledning är att det finns väldigt lite kunskap om hur viltstängsel påverka vilda djur, och därför har Banverket ännu inte bestämt sig. 

Det finns både för och nackdelar med viltstängsel. Fördelarna är förstås att man hindrar viltet från att bli påkörda och dödade, nackdelarna är att man bygger upp barriärer i skog och mark som gör det svårt för djuren att förflytta sig dit de vill.

En fara kan också vara att djur som kommer innanför staketen blir innestängda och får svårt att ta sig ut, det säger miljöhandläggaren Birgitta Aava Olsson som jobbat med stängslingsfrågor för Bottniabanan.

– Men man kan införa speciella uthopp, där djuren bara kan hoppa ut, men inte ta sig in, säger Birgitta AAva Olsson.

Längs Bottniabanan har man bestämt sig för att bara sätta upp viltstängsel där det finns gott om ren och inte för att skydda de vilda djuren. Hur man kommer att göra längs Ostlänken avgörs inte förrän regeringen godkänt Banverkets järnvägsplan och det är bestämt exakt var järnvägen i så fall skall fram.

Anders Elam, Banverkets miljösamordnare för Ostlänken, säger att delar av bansträckningen kommer att förses med viltstängsel, men att det ännu är oklart hur stor del av banan sträckning som kommer att stängslas.

– Men jag kan inte utesluta att det kan komma att bli hela bana, säger Anders Elam. 

Pelle Zettersten, SR Östergötland
pelle.zettersten@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".