Länet

Länsstyrelsen har bestämt sig om Ostlänken

Länsstyrelsen vill att Banverket satsar på det röda alternativet när det gäller hur den planerade snabbtågjärnvägen Ostlänken ska dras. Enligt Länsstyrelsen ger det alternativet mindre intrång i orörd natur och mindre risk för skador på naturmiljö och friluftslivets intressen. Enligt Länsstyrelsen är det alternativet till sträckning bättre samhällsekonomiskt och trafikmässigt.

Länsstyrelsen vill ha en dragning mellan Vagnhärads tätort och E4:an. Banverkets utredning visar att restiden från Nyköping till Stockholm kan minska avsevärt och att antalet tåg kan öka, enligt Länsstyrelsen.

Landshövding Bo Könberg anser att Ostlänken är bra för hela länet och ser Ostlänken som en del av möjligheten att skapa tillväxt genom att större regioner binds samman. Det kan leda till större och mer effektiva arbetsmarknadsregioner, menar han.

Könberg anser att Ostlänken ska byggas så nära inpå 2017 som möjligt eftersom Citybanans två spår genom Stockholm ska vara färdigbyggda.

Citybanan är en pendeltågstunnel under Stockholm, som ska öka spårkapaciteten och punktligheten, och göra järnvägsnätet mindre störningskänsligt. Projektet beräknas kosta drygt 16 miljarder kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".