Mälardalens högskola
sörmland

Får veta för lite om minoriteter

De flesta av Sveriges lärarstudenter får inte någon sammanhängande undervisning om Sveriges nationella minoriteter. Det trots att elever i både grundskola och gymnasium enligt läroplanen ska få kunskap om minoriteterna. Mälardalens högskola skiljer inte ut sig från mängden. 

Även på Mälardalens högskola saknas en kurs med huvudfokus på Sveriges nationella minoriteter.

– Det är ju mycket som ska få plats på tre år och vi läser ju om andra språkkulturer och det tycker jag är bra eftersom Eskilstuna är väldigt mångkulturellt, menar Frida Maultasch som studerar till grundskollärare på Mälardalens högskola.

I läroplanen står att alla elever som går i grundskolan ska få kunskaper om Sverige nationella minoriteters kultur, språk, religion och historia. Och med nationella minoriteter menas judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar.

Trots detta visar Sveriges Radios enkätundersökning att lärarutbildningen vid Södertörns högskola är den enda i landet där det finns en kurs med tydligt huvudfokus på just de fem minoriteterna.

På Mälardalens högskola tas minoriteterna upp under lärarutbildningen och så är fallet på många högskolor men då en egen kurs saknas visar enkätundersökningen att undervisningen i praktiken blir mycket knapphändig.

Och det här något som Jarmo Lainio, professor i finska vid Mälardalen högskola är mycket kritisk till.

– Jag tror att man får en platt och ihålig bild av vad Sverige är då, man pratar om Sverige som ett mångkulturellt samhälle men missar basen i det, studenterna kan få uppfattningen att Sverige på senare tid har blivit mångkulturellt men i själva verket har det varit så mycket längre, menar Jarmo Lainio.

Karin Frimodig
karin.frimodig@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".