KO-kritik mot Skavsta flygplats

Konsumentombudsmannen, KO, riktar nu kritik mot Skavsta flygplats i Nyköping. Kritiken gäller att Skavstaledningen väljer bort information¨, som skulle kunna uppfattas som negativ, när de informerar om Ryanairs nya flyglinjer.
I tisdags gick konsumentombudsmannen i Sverige, tillsammans med sina nordiska kollegor och den brittiska konsumenttillsynsmyndigheten, ut med skarp kritik mot det irländska flygbolaget Ryanair. Bland annat kritiseras Ryanair för att bolaget helt friskriver sig från ansvar om en flygning blir försenad eller ställs in. Passagerare får då ingen kompensation om de genom detta inte hinner med ett anslutande flyg. När Skavsta flygplats i Nyköping samtidigt presenterade Ryanairs nya flyglinje till Bryssel, så höll Skavstaledningen fram just möjligheterna att flyga vidare med Ryanair från flygplatsen i Bryssel till olika medelhavsländer. Däremot sas inget om riskerna för konsumenten att flyga vidare om det skulle uppstå förseningar. Detta trots att Ryanair på sin hemsida varnar för just det här och inte rekomenderar att resenären bokar anslutningsflyg ens med andra Ryanairplan. Enligt konsumentombudsmannen Marianne Åbyhammar så borde Skavstaledningen ha nämnt detta. Enligt henne räcker det inte med att Ryanair tar upp det på sin hemsida.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".