ESKILSTUNA

Parken Zoo testar ny kundundersökning

Ett nytt forskningsprojekt har testats på Parken Zoo i Eskilstuna för att ta reda på vad besökarna efterfrågar. Istället för att dela ut frågeformulär till kunderna i efterhand, som man traditionellt gör i konsumentundersökningar, har kunderna fått möjlighet att fritt komma med idéer om vad de vill ha medan de går genom parken.

Besökarna har fått ta med sig digitalkameror in i parken och skrivit ner sina känslor och upplevelser medan de går genom parken, och vad de saknar. Det berättar Annika Edetun Lahtinen, vd på företagsnätverket Idea Plant, som driver forskningsprojektet tillsammans med forskare från Karlstad.

– Det är en ny forskningsmetod att fånga behovet hos kunden när behovet uppstår, istället för som man traditionellt gör vid kundundersökningar, att man fångar behovet med frågor där man indirekt styr vad kunden ska svara, säger Annika Edetun Lahtinen.

Enligt Annika Edetun Lahtinen har även Sörmlands turism visat intresse för att använda sig av den nya forskningsmetoden hos sina kunder.

Mats Ericson, Parken Zoo:s vd, tror att ett sådant här projekt kan hjälpa Parken Zoo att bli bättre.

Och som ett resultat av kundundersökningen har Parken Zoo startat en vandringsled som riktar sig till barn mellan 3 och 10 år. Med hjälp av en bok guidas barnen genom parken och får testa sina färdigheter i jämförelse mot vad djuren kan göra.

Gabriella Karlsson
gabriella.karlsson@sr.se