SÖRMLAND

"Vid besvär vill vi kompensera"

SJ utesluter inte att bolaget kommer att kompensera tågresenärer som drabbas av längre restider när Banverket ska bygga dubbelspår på Svealandsbanan.

Tågtrafiken mellan Läggesta och Södertälje kommer att ligga nere i tio veckor från och med måndag.

Resenärerna får på måndag ta bussen istället. Bygget börjar alltså precis när semesterna tar slut. Sten Almberg från Strängnäs gillar inte det.

- Jag har pendlat i tolv år, och det här är det värsta hittills, säger Sten Almberg.  Jag tycker att de kunde ha gjort det mer under sommartid.

Omkring 4000 personer pendlar varje dag på Svelandsbanan mellan Stockholm, Eskilstuna och Arboga. Att Banverket startar ett så stort arbete precis när alla har kommit tillbaka från semestern och inte under sommaren, beror på att det det tar lång tid att planera järnvägsbyggen, säger projektledare Leif Johansson vid Banverket.

- Vi tycker nog att som järnvägsprojekt har det här gått ovanligt snabbt. Det är en oerhört lång process att göra sådana här ingrepp i tågtrafiken, säger han.

Alternativet skulle då vara att skjuta upp projektet till nästa år vilket inte skulle gynna resenärerna, säger SJ:s biträdande presschef Ulf Wallin.

- Det här var den tidpunkt som var lämpligast, hade man inte gjort det här nu hade man varit tvungen att skjuta på det ända tills nästa år, säger han.

Det är dubbelspår som ska byggas mellan Läggesta och Södertälje och en ny mötestation i Almnäs utanför Söderälje så att tågen kan mötas.

Järnvägsbygget görs inte för att korta restiden utan för att minska förseningar som har drabbat resenärerna en längre tid.

Tågen ersätts med bussar och Ulf Wallin på SJ hoppas att restiden inte kommer att bli längre.

- Det ska i stort sett vara fem till tio minuter, men vi sätter in en massa ersättningstrafik, vi sätter in en direktbuss mellan Stockholm och Eskilstuna, och fler bussar som stannar på mellanstationer. Vi hoppas att resenärerna inte förlorar alltför mycket tid, men det är klart, det blir alltid lite.

Men det är en alltför optimistisk prognos, tror långpendlaren Sten Almberg.

- Det blir totalt en timme längre restid om dagen, säger han. Att åka buss från Strängnäs till Södertälje känns inte bra, och sedan tåg därifrån. Och så har jag läst att det blir färre avgångar på eftermiddagen, så det blir trångt.

SJ har inte räknat med någon form av kompensation för längre restid men utesluter inte det, säger Ulf Wallin.

- Vi får avvakta och se helt enkelt. Skulle det bli besvär så vill vi alltid kompensera våra resenärer, men vi utgår ifrån att det här kommer att flyta på utan några egentliga förseningar.

Enligt SJ:s tidtabell så blir det generellt mellan 30 minuter och 45 minuter längre restid med tåg från Eskilstuna till Stockholm. Med bussbyten som tillkommer beroende på när man åker blir restiden ibland längre.

Maria Persbo
maria.persbo@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista