Diskriminering tolereras inte av OK/Q8

OK-Q8 tolererar inte att anställda diskriminerar kunder. Det säger företagets informationschef - Cecilia Wikström - med anledning av att romen Helena Palm blivit nekad att handla på OK-Q8-macken på Tosterö i Strängnäs.
Motiveringen var att det hade varit andra romer i butiken dagen innan och snattat. Butiksbiträdet är ännu inte dömt - men bara misstanken är för mycket, enligt Cecilia Wikström. - Varje misstänkt fall är ett för mycket, säger hon. Vi är mycket tydliga från bolagets sida om vilka värderingar vi har. Det är helt klart att vi är emot all form av diskriminering. Helena Palm blev portad på OK-Q8-macken på Tosterö i Strängnäs bara för att några andra romer dagen innan hade snattat i butiken. Helena Palm blev djupt kränkt och polisanmälde butiksbiträdet. Det här är inte första gången som OK-Q8 blir misstänkta för olaga diskriminering gentemot romer. För några år sen blev en bensinstation i Sundsvall polisanmäld för att de satt upp en skylt där det stod att zigenare inte var välkomna. Men OK-Q8:s informationschef Cecilia Wikström säger alltså att företaget centralt inte accepterar att kunder diskrimineras. Enligt Cecilia Wikström kan de inte ansvara för vad enskilda anställda gör - men hon berättar att företaget just nu håller på att ta fram en policy som ska delas ut till alla anställda.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista