Eskilstuna

Eskilstuna förlorare i spårtaxi-race

Eskilstuna prioriteras inte till att få spårtaxi, enligt en utredning som Näringsdepartementet lämnade fram till infrastrukturminister Åsa Torstensson idag.

Det var 12 kommuner som ansökte om att bli försökskommuner till spårtaxi. Fyra kommuner skulle utses, som delvis skulle få kostnaden betald av staten. Södertälje, Umeå och Uppsala samt delar av Stockholm blev vinnarna. Detta eftersom deras stora resenärsunderlag skulle ge ett tydligt resultat på ifall spårtaxi är ekonomiskt och miljömässigt lönsamt.

– En nackdel med Eskilstuna är att man inte har gjort den typen av trafikprognoser för en sådan här pionjärbana, vilket andra kommuner har gjort, säger utredaren Kjell Danielsson.

Men Eskilstuna har fortfarande chansen.

Detta eftersom Eskilstunas eventuella spårbana är kortare och på det sättet skulle vara billigare att bygga. Så om staten känner att de fyra främsta kommunernas spårbanor är för dyra att konstruera så har utredaren rekommenderat Eskilstuna som ett bra alternativ.

Spårtaxi, eller spårbilar körs på spår flera meter över marken. Spåren är tillräckligt smala för att dras genom tätbebyggda områden och centrumkärnor, dessutom är de betydligt tystare än bussar och de drivs av el. I en spårtaxi kan det sitta fyra personer och man bestämmer själv till vilken hållplats taxin ska köra. Den kör direkt till destinationen utan att stanna på vägen och det hela sköts helt manuellt, vilket också gör att den här formen av lokaltrafik kan bedrivas 24 timmar om dygnet.

David Nilsson Hamne
david.nilsson-hamne@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista