Ola Nilsson, länsturistchef i Sörmland efterlyser bättre samarbete för att få fler svenskar att turista i Sörmland
SÖRMLAND

Turistchef efterlyser bättre samarbete

Alldeles för få svenskar turistar i Sörmland och för att ändra på det måste kommunerna och företagen i länet samarbeta mera. Länet är inte med på den stora turistmässan och först nu har man gått med i näringens bokningssystem.
Det är de viktigaste punkterna, som måste rättas till för att få fler att besöka Sörmland, enligt Ola Nilsson, chef på Sörmlands Turismutveckling AB.

Sverigemarknaden ser inte bra ut, medan den utländska marknaden har gått upp 19 procent sedan årsskiftet.

– Vi har en ambition att växa, vi ska ha 3 procent och det betyder att vi måste öka med en procentenhet, säger Ola Nilsson.

För bara några år sedan diskuterade man faktiskt om man har behov av regional marknadsföring för besöksnäringen eller hur en regional turismstrategi skulle se ut. Och fortfarande jobbar man lokalt i kommunerna med sina strategier.

– Är man inte färdig med arbetssättet lokalt är det svårt att veta hur man ska jobba regionalt, konstaterar Ola Nilsson.

Sörmland är inte med i det gemensamma bokningssystemet City Brake för turismen i Sverige.

– Det är någonting vid tagit till oss nu och vi erbjuder besöksnäringen att gå in i en plattform som heter Boka Sörmland. Men det är viktigt att man är boknings- och betalbar på Internet, säger Ola Nilsson.

Och Sörmland är inte med på den stora årliga turismmässan och det vill Ola Nilsson ändra på och han vill ha en stor monter.

– Vi är ett delat län och det finns grupper och starka krafter som drar åt olika håll. Tänk om vi i stället kunde detta delade län som en större möjlighet, slutar Ola Nilsson.

Hans Andersson
hans.anderson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".