På Mälarsjukhuset får relger brytas.
Sörmland

"Lösa regler bättre för patienter"

Personalen på Mälarsjukhusets psykiatriska klinik arbetar aktivt med att öka patienternas inflytande. Det säger en av cheferna där. Forskaren Per Enarsson har framfört att personalen inom psykvården i allmänhet är alltför strikt, och sätter upp en del regler mer för sin egen skull, än för patienternas.

– Det är viktigt att det aldrig får finnas regler utan undantag. Man kan alltid göra undantag om man ser att det är till gagn för patienten och det har jag hela tiden jobba för som chef, berättar Kicki Söderholm som är chef för psykosverksamheten på Mälarsjukhuset.

Per Enarsson är doktorand på Umeå universitet, men också chef för handikappomsorgen i Katrineholm. Han har studerat hur vården fungerar på gruppboenden och psykkliniker i Mellansverige.

Per Enarsson har själv jobbat som mentalskötare, och det första han fick lära sig när han började jobba, var att det är viktigt att vara konsekvent annars kan patienten bli förvirrad och otrygg.

Personalen kan till exempel komma överens om att en patient ska gå och lägga sig klockan elva. Om en vårdare tycker annorlunda så måste vårdaren ändå se till att hålla på den regeln annars kan patienten bli förvirrad, tror man.

Men Per Enarsson säger att de patienter han pratat med tycker det är bättre om personalen gör lite olika, och tummar på reglerna ibland.

– Personal som bröt mot förhållningssättet fick patienterna bättre kontakt med enligt undersökningen, berättar Enarsson.

– Det vore väl bättre om personalen var lite öppnare så man kunde prata lite mer med dem och inte hålla så hårt på reglerna, berättar Sven-Åke som blivit behandlad på en psyk-klinik i Sörmland.

Birgitta som jobbar på psykosavdelningen på Mälarsjukhuset håller med. Hon säger att hon brukar tumma på reglerna och till exempel låter patienter komma upp på natten, även om det är meningen att de ska sova. Och få maten lite senare om de inte vill ha den på det klockslaget som är bestämt.

– Sen är det väl viktigt att man har ett gemensamt mål med patienten hur han eller hon ska tillfriskna och hur man kommer dit är olika för vi är ju alla olika, menar Birgitta.

Petra Levinson
petra.levinson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".