SÖRMLAND

Kalklinbanan kan rivas nästa år

Industriminnet kalklinbanan, som sträcker sig mellan Vingåker och Köping, kommer med all sannolikhet att rivas nästa år. Det säger Göran Sandström på Nordkalk, företaget som äger linbanan. Föreningen Kalklinbanans vänner har inte fått något gehör för sina krav att starta en utredning om hur linbanan ska bevaras.

– Vi har börjat planera för en rivning och troligtvis blir det en rivning under 2010 om ingenting annat dyker upp, säger Göran Sandström, produktionschef på Nordkalk i Köping.

Den fyra mil långa kalklinbanan, som sträcker sig från Vingåker i Sörmland till Köping i Västmanland, invigdes på fyrtiotalet. Den togs ur bruk år 1997 och för några år sedan utsågs den till årets industriminne.

Turerna kring kalklinbanan har varit många. Nordkalk, som äger linbanan, har länge velat riva linbanan med motiveringen att ett vinstdrivande företag inte kan lägga pengar på ett industriminne som inte inbringar några pengar.

För ett par år sedan fanns en diskussion om att kommunerna skulle ta över ägandet tillsammans med Nordkalk.

Men Eskilstuna kommun sa nej. Kommunen menade att det kunde kosta mycket pengar om man skulle bli tvungen att miljösanera eller liknande, en kostnad som kommunen tyckte att Nordkalk - och inte skattebetalarna - borde stå för.

Efter det hoppade de andra kommunerna av en efter en.

Föreningen Kalklinbanans vänner som länge engagerat sig för att bevara linbanan, gjorde ett sista försök att bevara linbanan i våras. Föreningen sökte pengar för att anlita konsulter som skulle se hur ägarfrågan skulle kunna lösas.

Men nu står det klart att det inte blir några pengar. Varken Nordkalk eller länsstyrelserna i Sörmland och Västmanland vill ge några bidrag till en konsultutredning.

– I princip kan vi ansöka om rivningslov när som helst, det finns ingenting som står i vägen för det. Men vi har sagt att vi ska vänta litegrann in på nästa år, säger Göran Sandström på Nordkalk, som ändå är pessimistisk till om det kommer komma fram några fler förslag som fungerar.

Styrelsen för Kalklinbanans vänner konstaterar i ett pressmeddelande att kalklinbanans öde verkar vara beseglat, trots stort riksintresse i form av flera års ekonomiskt stöd från Riksantikvarieämbetet och stora arbetsinsatser av ideella krafter.

Men Göran Sandström säger att Nordkalk gjort vad de kunnat.

– Vi har försökt hitta möjligheter att bevara linbanan men till slut får man lov och inse att det inte går. Och det är tråkigt, men så är det ibland, säger Göran Sandström.

Rivningen kan ta uppåt ett år, enligt Göran Sandström.

Petra Levinson
petra.levinson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".