Jens Persson, kommunalråd i Strängnäs, menar att kommunerna blir starkare tillsammans.
SÖRMLAND

Kommuner i protest mot SJ

Strängnäs, Eskilstuna och Nykvarns kommuner, som alla ligger utmed Svealandsbanan mot Stockholm, har tröttnat på hur SJ sköter tågen. Idag kom kommunerna överens om att samarbeta i protesterna mot SJ.

Kommunerna har klagat på SJ tidigare, men då var för sig.

– Då kanske man talar i olika intressen och om olika saker istället för att förhandla genom en part, säger centerpartisten Jens Persson, kommunalråd i Strängnäs.

Idag bestämde sig kommunerna för att samarbeta, för att bli starkare. Och Nykvarn är intressant även om det ligger på andra sidan länsgränsen.

-- Nykvarn är snart inom en framtid en del av Mariefred och växer ihop med Strängnäs, säger Jens Persson.

Strängnäs och Eskilstuna har tidigare förhandlat med SJ via trafikorganisationen Mälab och Regionförbundet. De båda kommunerna var redan i början av hösten kritiska till höstens tidtabell till och från Stockholm. I november var det stormöte på Strängnäs station där missnöjda resenärer lämnade över protestlistor.

Det man framför allt reagerat på är indragna turer som gjort att det är svårt att hinna till kl åtta om man arbetspendlar till Stockholm - man kommer in antingen 6.50 eller 8.10.

-- Det är ett tidsglapp på en timme och tjugo minuter i ankomst till Stockholm, säger Jens Persson, som vill att SJ åtgärdar det här problemet först av allt.

Strängnäs kommun vill ha trafik varje timme och på sikt vill man ha en säker och stabil trafik som gör det möjligt att pendla.

Även åt andra hållet och mitt på dagen har det blivit glesare turer. Det drabbar till exempel anställda som pendlar till Energimyndigheten i Eskilstuna. Kommunala pengar till tågtrafiken är tänkbara - Strängnäs satsade 175 miljoner för några år sedan och det kan bli mer - men den här gången vill man ha löften från SJ.

– Vi kan tänka oss en långsiktig lösning men då vill vi ha en klar kvalitetsförbättring på den, säger Jens Persson.

De kritiska kommunerna tror inte på att tidtabellen försämrats för att resenärerna blivit för få. De menar att det här istället är SJ:s sätt att förbättra sin dåliga lönsamhet.

Hans Andersson
hans.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista