Sörmland

Minskad service drabbar äldre

Äldre och handikappade, som bor på den sörmländska landsbygden, och som inte använder Internet och kort, är de som påverkats mest av att Svensk kassaservice lagt ner sin verksamhet, att de mindre bankkontoren läggs ner och att lantbrevbärarna har minskat sina tjänster. Det framgår av en studie som Länsstyrelsen har gjort.

Äldre änkor är en grupp som har drabbats eftersom de har varit vana att männen tidigare skött familjens ekonomi. Vissa äldre och funktionshindrade personer som inte kan ta del av tätorternas utbud av betaltjänster vänder sig till sina barn, släktingar eller bekanta för att få hjälp med sina betaltjänster, enligt studien från Länsstyrelsen.

Länsstyrelserna har i uppdrag att bevaka om de grundläggande betaltjänsterna på landsbygden motsvarar samhällets behov.

– Det samlade intrycket efter kontakter med företag och organisationer är att betaltjänsterna i stort sett fungerar bra trots den minskade tillgången till service på landsbygden, säger Agneta Wikblom, chef för Stabs- och utvecklingsenheten på Länsstyrelsen. Men det finns grupper och enskilda personer som har fått det svårare och det finns områden i länet med sämre tillgång till bredband, säger Agneta Wikblom på Länsstyrelsen i ett pressmeddelande.

Länsstyrelsen har startat ett arbete för att hitta nya lösningar för service på landsbygden inom ramen för länets regionala serviceprogram.

– Den bild som förmedlas i studien är att de boende och företagen på landsbygden anpassar sig och i regel hittar egna lösningar även om det ibland leder till mer tidskrävande och kostsamma lösningar, säger Agneta Wikblom på Länsstyrelsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".