Sörmland

"Höjd koldioxidskatt leder till fler biogasbilar"

Högre bensinskatt kan leda till fler biogasbilar, tror trafikbranschen i Sörmland. Bakgrunden är förslaget från den rödgröna oppositionen att höja koldioxidskatten med sammanlagt 49 öre om de vinner valet.

– Vi måste börja titta på andra alternativ av bilar mot vad vi har idag, typ gasbilar. Vi har en gasbil idag, säger Anders Widlund på Eskilstuna taxi.

Eskilstuna Taxi har en gasdriven bil av de mellan 25 och 30 bilar företaget kör. Det finns för få tankställen för att ha fler, enligt Anders Widlund, som menar att det är svårt att veta vilken bil man ska satsa på och veta vad som räknas som miljöbil.

Och det skulle löna sig för dem. 50 öre mer per litern skulle uppskattningsvis innebära ökade kostnader på uppskattningsvis 60 000 kronor mer om året.

Konkurrensskäl tvingar fram fler miljöbilar inom taxibranschen. Från Arlanda flygplats kommer krav på att taxibilarna inom några år ska vara miljöbilar. Redan idag särbehandlas de som inte kör på bensin.

– De bilar som räknas som miljöbilar har förtur på körningar däruppe.

Men kan inte taxikunderna betala mer för resan?

– Jag tror att kunderna tycker att det är en maxgräns redan idag.

Anders Widlund säger att taxi har så små marginaler att ökade kostnader kan vara en överlevnadsfråga.

Även åkerierna säger att ökade kostnader för bensinen slår hårt mot företag som redan har pressade marginaler. Dessutom, en sådan höjning kan inte bara ske i Sverige, för då kommer de utländska åkarna att ta marknadsandelar. Det gäller åkerier som, enligt de svenska åkarna, inte är lika bra för miljon eftersom de oftast kör mindre gods för samma bensinmängd som svenska lastbilar.

På sikt kommer biogasen att komma in på lastbilsmarknaden, åtminstone kortare bilar på kortare sträckor, medan det dröjer innan de stora tunga långtradarna får biogasmotorer.

På bussföretaget Veolia, som ansvarar för busstrafiken i Eskilstuna, säger ansvariga att man klarar sig undan eftersom beställaren, det vill säga den skattefinansierade Länstrafiken, har tecknat ett avtal som följer index, det vill säga ökade kostnader för löner eller som i det här fallet att bensin ersätts av beställaren.

Troligen snabbar det ännu mer på övergången till biogasbussar. Idag kör 48 diselbussar och 20 bioagsbussar i Eskilstuna. Om några år ska det vara tvärtom och det finns då runt 50 biogasbussar.

De som redan satsat på biogas, exempelvis Katrineholms kommun, men även Eskilstuna, drar det längsta strået när trafikens miljöskatter höjs, menar Kjell Dävelid, miljörådgivare i Katrineholm.

Magnus Johansson (MP) från Eskilstuna, ordförande i länstrafiken, ledamot av partistyrelsen, försvarar de rödgrönas förslag.

– Vi höjer skatterna på det som skadar miljön och försöker få fram alternativ som är långsiktigt hållbara. Vi måste bli kvitt oljeberoendet. Vi skulle kunna satsa på biogasproduktion i Sörmland och el, storskaligt och småskaligt.

Förslaget att höja bensinskatten slår hårt mot Sörmland, menar riksdagsledamoten, Liselott Hagberg (FP).

– Vi är glest befolkat och det drabbar barnfamiljer hårt och landsbygden riskerar att avfolkas eftersom många har behov av bilen. Det är en straffskatt för privatpersoner och näringslivet.

Hans Andersson
Hans.b.andersson@sr.se

Samira Zayane
samira.zayane@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista