"För dyrt information om patienters rätt"

Det kostar för mycket att informera om patientens rättigheter i samband med operation. Det säger Henning Höjer, som är ansvarig för kvalitén i det södra hälso- och sjukvårdsområdet i landstinget Sörmland. Han kommenterar uppgifterna i Sveriges Radio Sörmland på måndagen om att läkare i länet är dåliga på att informera om patienterns rätt att ställa sig i en operationskö i ett annat landsting om den kön är kortare.

Kostnaden för utomlänsvård har ökat och det har blivit allt svårare att hålla budget.

- Att i varje läge säga att det går att åka till ett annat ställe kommer att rubba hela sjukvårdssystemet. Uppdraget är att hålla budget. Det är a och o. Det finns inget som ryms utanför budget, säger Henning Höjer, landstingets kvalitetsansvarige.

Höjer säger att han uppskattar att ungefär hälften av de som är aktuella för operation känner till att de har rätt atts tälla sig i en kö i ett annat landsting.

Gustav Wachtmeister, moderat och landstingsstyrelsens tillträdande ordförande:

- Budgeten är som den är, men du måste vänta på problemet. Vad är det som gör att någon vill åka till ett annat län? Ja, antingen är kön lång eller så litar man inte på vården i Sörmland. Det senare tror jag inte gäller i Sörmland, men köerna är för långa. Men om vi minskar köerna minskar vi behovet av vård i ett annat län. Man måste göra insatser. Den nationella vårdgarantin från 2005 kommer att ställa ännu högre krav att man ska ge vård i tid.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".