Färre tredjeklassare i Strängnäs kan läsa

Färre elever i årskurs tre i Strängnäs kunde läsa när de gick ur årskurs tre i våras jämfört med vårterminen 2002. Det visar barn- och utbildningsförvaltningens årsredovisning. 92 procent av treorna kunde läsa vårterminen 2002 jämfört med 87 procent vårterminen förra året.

Anledningen kan vara hårdare bedömningar utifrån ett nytt läsutvecklingschema. Samtidigt visar årsredovisningen att Strängnäs kommuns nedskärningar på bland annat personal har gjort att det inte finns tillräckligt med stöd till elever som behöver det, både i grundskolan och på gymnasiet. Samtidigt har sjukfrånvaron bland personalen inom skolan ökat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".