Sämre läskunnighet på lågstadiet i Strängnäs

Färre elever i Strängnäs kunde läsa när de gick ur årskurs tre i våras jämfört med vårterminen 2002. Dessutom finns det inte tillräckligt med stöd att ge elever som behöver det, vare sig i grundskolan eller gymnasiet.

Det visar barn- och utbildningsförvaltningens årsredovisning.

92 procent av treorna kunde läsa vårterminen 2002 jämfört med 87 procent vårterminen förra året. Anledningen kan vara hårdare bedömningar utifrån ett nytt läsutvecklingschema, enligt förvaltningen.

Men den minskade läskunnigheten gör Leif Frisk, som är ordförande i Lärarförbundet i Strängnäs, mycket orolig.

-Man drar ned på pedagogisk personal, det kan inte bli nåt annat resultat. Det är alarmerande, eftersom Strängnäs ska vara en lärdomsstad, och jag tycker väl att man får leva upp till bevis och satsa på skolan, säger Leif Frisk.

Samtidigt visar årsredovisningen att Strängnäs kommuns nedskärningar på bland annat personal, har gjort att det inte finns tillräckligt med stöd till elever som behöver det, vare sig i grundskolan och på gymnasiet.

-De har ju inte en chans att komma ifatt. Det skapar utagerande elever som inte lär sig någonting. Det är hemskt, säger Leif Frisk.

Samtidigt har sjukfrånvaron bland personalen inom skolan ökat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".