Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Oklart hur konsumenter ska få hjälp

Folkpartisten Bruno Karlsson, ordförande i socialnämnden i Strängnäs kommun, har inget bra svar på frågan vart man som konsument ska vända sig när konsumentvägledaren i kommunen försvinner. Konsumentvägledaren rationaliseras nämligen bort så fort det är praktiskt möjligt.

Bruno Karlsson hänvisar till exempel till att konsumenter kan söka hjälp på internet när komsunmentvägledaren tas bort. Någon specifik hemsida som det skulle gå att få hjälp via namnger han däremot inte.

Genom att ta bort konsumentvägledaren sparar Strängnäs 100 000 kronor, och det är bättre att man drar ned på konsumentväfledningen, än att dra ned ytterligare inom exempelvis äldreomsorgen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".