Oklart hur konsumenter ska få hjälp

Folkpartisten Bruno Karlsson, ordförande i socialnämnden i Strängnäs kommun, har inget bra svar på frågan vart man som konsument ska vända sig när konsumentvägledaren i kommunen försvinner. Konsumentvägledaren rationaliseras nämligen bort så fort det är praktiskt möjligt.

Bruno Karlsson hänvisar till exempel till att konsumenter kan söka hjälp på internet när komsunmentvägledaren tas bort. Någon specifik hemsida som det skulle gå att få hjälp via namnger han däremot inte.

Genom att ta bort konsumentvägledaren sparar Strängnäs 100 000 kronor, och det är bättre att man drar ned på konsumentväfledningen, än att dra ned ytterligare inom exempelvis äldreomsorgen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".