KATRINEHOLM

Vd:n ser inga problem med dubbla stolar

Vd:n för Katrineholms marknadsföringsbolag, KFV Marknadsföring, sitter på flera stolar i bolaget och det kritiseras av bland annat den politiska oppositionen i Katrineholm. Men vd:n själv ser inga problem.

Sveriges Radio P4 Sörmland har tidigare berättat att kommunen saknar insyn i marknadsföringsbolaget som ägs till en tredjedel av Katrineholms kommun.

Bolaget ansvarar för marknadsföringen av Katrineholm som Sveriges lustgård. VD:n Mattias Thim sitter även i styrelsen och driver sedan 2008 Stora Djulö värdshus genom ett avtal med kommunen.

"Kan innebära problem"
Miljöpartisten Ami Roth säger att det här kan innebära problem.

– Mattias Thim är inblandad i väldigt mycket som gäller KFV marknadsföring. Det ser inte så snyggt ut.

Bolagets VD Mattias Thim som även är delägare i KFV Marknadsföring, sitter i bolagsstyrelsen. Han har dessutom egna intressen inom näringslivet i kommunen genom att han bland annat driver Stora Djulö värdshus enligt ett kontrakt med Katrineholms kommun.

Oppositionen kritisk
Ett förmånligt avtal som gjordes upp utan konkurrens med andra näringsidkare säger oppositionsrådet Ewa Callhammar (FP).

– Jag tycker att det är fel. Det ska inte gå till på det här viset att vissa personer har en gräddfil och väljs ut. Detta är kommunens verksamhet och detta skulle ha gått ut på anbud istället. Då hade vi säkerligen fått ett bättre avtal för kommunens del, säger Ewa Callhammar.

Vd:n ser inga problem
Vd:n för Katrineholms marknadsföringsbolag KFV Marknadsföring, Mattias Thim, ser inga problem med att han sitter på flera stolar samtidigt i arbetet med att marknadsföra Katrineholm när han också bland annat driver värdshuset Stora Djulö.

– Så länge inte styrelsen ser några problem med att man sitter på många olika stolar, så tror inte jag att det finns några direkta bekymmer med det, säger Mattias Thim.

"Vi litar på tjänstemännen"
Den politiska oppositionen i Katrineholm är alltså kritiska till att kommunen inte har några politiska representanter i styrelsen för KFV Marknadsföring som ägs till 30 procent av kommunen och därmed inte har någon insyn i vad som händer med de en och en halv miljon kronor som kommunen enligt ett avtal betalar företaget per år, fram till och med år 2012. Men Monica Johansson som är socialdemokrat och vice ordförande i kommunstyrelsen anser att det är tillräckligt med tjänstemän.

– De representanter vi sätter i styrelsen litar vi på, säger Monica Johansson.

Kan kosta kommuen ännu mer
Kommunstyrelsen har gett KFV Marknadsföring i uppdrag att utveckla marknadsföringen av Katrineholm Sveriges lustgård men Monica Johansson kan inte svara på hur mycket skattepengar som går till satsningen. Mattias Thim kan inte heller han svara på hur mycket arbetet med att marknadsföra ”Katrineholm - Sveriges Lustgård” kommer att kosta skattebetalarna. 

– Vi sätter just nu prislappen och kommer under hösten att presentera vad den färdiga produkten ska kunna kosta.

Katarina Wahlström
katarina.wahlstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista