Så här såg det ut när hotell Statt brann i februari 2009. Eskilstuna-Kuriren fälls av PO för en del av tidningens publicering. Foto: Jonas Carnesten/Sveriges Radio Sörmland
Eskilstuna

Kuriren fälls för Stattpublicering

Eskilstuna-Kuriren bad hösten 2009 sina läsare på webben att besvara frågan om de trodde att den för Stattbranden åtalade 29-åringen skulle "dömas för branden". För det fälls nu tidningen av Pressens opinionsnämnd.

Pressens opinionsnämnd anser att tidningen brutit mot god publicistisk sed.

Eftersom den åtalade och senare friade 29-åringen kände sig kränkt anmälde han tidningen för både webbfrågan och för flera artiklar i tidningen.

Pressens Opinionsnämnd anser att det faktum att tidningens läsare på hemsidan fick möjlighet att spekulera om anmälaren skulle dömas för branden vara mycket kränkande för anmälaren och fäller tidningen för webbfrågan.

Övriga artiklar i tidningen frias. Bland annat på grund av det stora allmänintresset.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".