Telefonförsäljning irriterar allt mer

Allt fler väljer att spärra sina telefoner för telefonförsäljning. Det senaste halvåret har 5000 personer i veckan anmält sig till NIX-telefon, ett register som teleförsäljare är tvungna att kontrollera innan de ringer för att sälja sina produkter.

Flera konsumentvägledare i Sörmland berättar för Radio Sörmland om en ökad mängd samtal från personer som tröttnat på telefonförsäljning.

Enligt Christine Fransholm, som är konsumentvägledare i Eskilstuna, så är det många konsumenter som tycker att det är ett störningsmoment och de vill ha hjälp med att slippa de här samtalen.

Samtidigt som allt fler konsumenter väljer att spärra sina telefoner, hitills tio procent av alla privatabonnenter, så ökar telefonförsäljningen kraftigt. Telefonförsäljningsmarknaden beräknas, enligt Lars Brorson på branschbarometren ”Callcenter Wally”, expandera med 15-20 procent de närmaste åren och har växt lika mycket dom senaste tre åren. Under 2002 omsatte telefonförsäljningen cirka 5,4 miljarder bara i Sverige. Det betyder att många faktiskt handlar varor och tjänster via telefonförsäljning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista